"Ahlan wa Sahlan,May Allah Always Bless You." | Dashboard | +Follow

Selasa, 5 Mac 2013

" 4M" Apa Istimewanya USRAH


Bismilah, Ucapkan alhamdulillah dan syukur kita dapat bertemu lagi dalam warkah yang tidak seberapa ini..

Pernahkah kita menyelesaikan  masalah dan berkongsi kegembiraan orang atau kesedihan bersama orang lain? Apabila kita terlupa, ada orang lain yang mengingatkan? Atau pernahkah ketika kita tersilap, ada orang lain yang menasihatkan?


Ibarat Satu Tubuh

Itulah situasi-situasi yang boleh kita peroleh melalui sistem proses sokongan hidup yang dinamakan USRAH.
Kenapa ia dipanggil sebagai sistem sokongan? Ini kerana usrah sebuah kumpulan kecil manusia yang bertemu secara berkala untuk memahami Islam, berkasih sayang dan saling membantu antara satu sama lain kerana Allah. Hal ini bertepatan dengan sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Perumpamaan orang Mukmin itu dalam perkara berkasih sayang dan saling mencintai seperti sebatang tubuh. Apabila salah satu anggota tubuhnya berasa sakit, maka seluruh tubuh yang lain turut berasa kesakitannya." [Muttafaq 'alaih]

Apabila sebelah tangan sakait, anggota lain sukar untuk melakukan aktiviti kehidupan seharian kerana harus mengambil berat tangan yang sakit tadi. Lain pula halnya jika seluruh tubuh badan sihat, sudah pasti tuan punya badan dapat menjalani kehidupan seharian dengan ceria sekali. Dalam grup usrah, kita belajar untuk membimbing dan dibimbing sesama ahli. Aktiviti yang dilakukan secara beramai-ramai sudah tentu lebih seronok bukan?

1. Memahami ISLAM

Setiap ahli dalam grup usrah diajar untuk memahami Islam sebagai cara hidup dengan melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. Ahli biasanya akan teruja dan menghargai apa-apa sahaja kefahaman Islam yang baru mereka peroleh.
Perlaksanaan aktiviti usrah dalam bentuk yang kreatif biasanya lebih menarik minat. Apabila proses ini berlaku, secara tidak langsung ahli usrah sebenarnya telah terpandu ke jalan yang betul. Ya, matlamat masih ada, tetapi jalan untuk menyampaikan mungkin berbeza. Kreatiflah untuk menyampaikan keindahan Islam!
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: 'Dan sesungguhnya inilah jalan-Ku(Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya jalan-jalan(yang lain daripada Islam), kerana jalan-jalan(yang lain itu) menceraikan-beraikan kamu dari jalan Allah." [6:153]

2. Memotivasikan Diri

Usrah boleh diumpamakan seperti charger yang bertindak memberikan cas kepada handphone yang kekurang tenaga baterinya. Segala kekusutan dan kesusahan sebelum ini terasa dapat diuraikan dan dipermudahahkan. Bagaimana???
Ketika sesi usrah, setiap ahli dibuka ruangnya untuk berkongsi masalah, teguran, idea dan rahsia. Secara tidak langsung, suasana tolong-menolong antara satu sama lain dihidupkan. Lebih-lebih lagi, apabila ahli sekitar 4-5 orang sahaja. Fokus lebih kecil.
Jika masalah tidak dapat diselesaikan pun, sekurang-kurangnya perasaan lega dan tenang sedikit menguasai diri apabila dapat meluahkan kepada teman yang sudi menjadikan pendengar masalah.

3. Mendapat Kenalan Baru

Sayidina Umar Al-Khattab r.a. ada mengatakan: "Engkau mestilah mencari saudara yang jujur dan hiduplah dalam kalangan mereka kerana mereka itu perhiasan pada waktu senang dan bekalan pada waktu susah."
Berbeza dengan majlis ilmu yang lain, usrah berbeza konsepnya kerana ahli yang sedikit. Oleh sebab itu, kita berpeluang untuk mengenali rakan-rakan seusrah kita dengan lebih dekat. Sesi kenal-mengenal yang selalu disebut sebagai proses taaruf atau ice breaking boleh diadakan setiap kali sesi usrah untuk kita belajar mengenal dan memahami budi pekerti sahabat dalam kumpulan usrah.
Apa yang menarik, kita sudah mempunyai jalan untuk mendapat teduhan Arasy Allah di akhirat kelak menerusi sebuah persahabatan. Ini sebagaimana yang digambarkan dalam hadis Nabi s.a.w., mafhumnya: "Dua orang lelaki yang saling berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana-Nya...."   [Riwayat al-Bukhari dan Muslim]
Perkataan "lelaki" dalam konteks itu juga bermaksud perempuan. Jadi, orang perempuan jangan terasa hati ya!

4. Mencungkil Bakat

Istimewanya usrah kerana ia juga boleh dijadikan sebagai tempat untuk mencungkil bakat seseorang.Unutk tujuan ini, kita boleh menjayakan usrah dengan mengadakan aktiviti secara individu atau berkumpulan.
Contoh aktiviti yang boleh dilakukan seperti menghasilkan karya puisi, memasak, membuat poster dakwah, mencipta video islamik, mengendalikan alatan teknikal seperti projektor LCD dan kamera, mengadakan aktiviti kemasyarakatan dan pelbagai lagi...
Betapa besarnya faedah yang akan diperolah melalui aktiviti ini kerana secara tidak langsung ia dapat memberi peluang kepada ahli usrah untuk mencuba sesuatu yang baru, sekali gus menguasai kemahiran-kemahiran yang tidak pernah mereka cuba sebelum ini.
Itulah antara rahsia keistimewaan usrah dan sebenarnya masih banyak lagi. Tiada cara lain untuk merasai keistimewaan berusrah melainkan kita sertai mana-mana usrah yang ada di kawasan kita sekarang!!

JOM SERTAI USRAH!!!
admin_THD





1 ulasan:

  1. Tahniah . Ana minat baca artikel2 anta . Rasa Berfalsafah pun ada . hehe

    BalasPadam